Glädje - grunden för ett livslångt lärande
Det ska vara roligt att gå till förskolan – för barnen,för medarbetarna, för föräldrarna – för alla!
Vi erbjuder barnen lockande och utmanade aktiviteter och miljöer där de kan växa och utvecklas på sina egna villkor. Barnen har roligt hos oss när de lär sig nya saker – den glädjen vill vi bejaka och stärka!
Några av våra barn i olika åldrar beskriver ”GLÄDJE”:
”Jag vet inte vad glädje är men när alla får vara med då blir det i alla fall glädje. Då känns det varmt och pirrigt i kroppen, man ler och blir skuttig.” (Tjej 6 år)
”Jag kan klä ut mig till glädje och då känns det bra!” (Tjej 3 år)
”Glädje – det är en stor regnbåge!” (Kille 3 år)
”Glädje är när någon säger eller gör något snällt. Glädje är något man verkligen, verkligen, verkligen vill. Glädje får mig att le och mina ögon blir klara. Kroppen vill hoppa och dansa.” (Tjej 6 år)
”Glädje är när man blir glad. Man ler. Det känns bra och liksom lagomt. Man får glada ögon och man sträcker upp sig och växer. Fötterna vill springa framåt.” (Kille 5 år)
Glädje kan vara många olika saker. Gemensamt är att GLÄDJE är något man verkligen, verkligen vill.
Glädje känns bra, får oss att sträcka på oss, får oss att växa och får oss att gå framåt och utvecklas.
Därför är GLÄDJE det viktigaste för oss på Framtidens förskolor.
Vi sätter barnen i fokus och är deras medforskare
Glädjen att se någon att utvecklas är vår drivkraft. Vi erbjuder barnen lockande och utmanande miljöer som ger barnen möjligheter att växa och utvecklas på deras egna villkor. Det ska vara roligt att lära sig nya saker och den glädjen vill vi bejaka och stärka. Vi har roligt när vi är tillsammans, både vuxna och barn och skrattar mycket tillsammans.Vår syn på barn är att de är kompetenta, tänkande och unika människor med ett eget värde. Vi sätter barnet i fokus och ger varje barn möjlighet att växa. För oss innebär det att visa respekt för alla barn och att möta dem där de är i sin utveckling och förståelse för sin omvärld. Förskolans medarbetare är barnens medforskare. Barnen ska känna sig delaktiga och kunna påverka förskolans verksamhet och dess innehåll.
Vi lägger grunden för barnens utveckling och lärande genom att skapa ett genuint intresse för att lära sig nya saker på ett lekfullt och utmanande sätt, i stimulerande miljöer. De uppsatta målen i Förskolans Läroplan utgör grunden för all pedagogisk verksamhet.